Vēsture

Daugavpils sabiedriskā transporta vēsture ir stāsts par nepārtrauktu attīstību, sekojot gan laikmeta inovācijām, gan pilsētas iedzīvotāju vajadzībām. No pirmajiem tramvajiem līdz mūsdienīgam transporta tīklam – šis ceļš bijis izaicinājumu un sasniegumu pilns, atspoguļojot pilsētas izaugsmi.

Tramvaju satiksmes pirmsākumi

Daugavpils tramvaju vēsture sākās 1946. gada 5. novembrī, kad pilsētā sāka kursēt pirmais tramvajs. Tā sākotnējais maršruts savienoja Maizes ielu, 5. Augusta (tagad Vienības) ielu un Sarkanarmijas (tagad 18. Novembra) ielu līdz Liepājas ielai, kur atradās tramvaju depo un gala pietura. Tajā laikā uzņēmumā strādāja 75 darbinieki, un pilsētas ielās kursēja desmit tramvaja vagoni.

1947. gads – Izbūvēti jauni tramvaju sliežu posmi, savienojot Forštadti un Cietoksni ar tirgu.

1949. gads – Pieaugot rūpniecībai un pasažieru plūsmai, sākas tramvaju satiksmes uzlabošana.

1951. gads – Izveidots pirmais tramvaju sliežu ceļa aplis, izbūvētas apakšstacijas un paplašināta tramvaju bāze.

1960. gadi – Tramvaju līnija pagarināta līdz Brāļu kapiem un Stropu ezeram.

1962. gads – Tramvaju sliežu ceļš savieno 18. Novembra ielu ar Ķīmiskās šķiedras rūpnīcu.

1970. gadi – Pabeigta divsliežu ceļa izbūve maršrutā Stacija — Ķīmiskās šķiedras rūpnīca.

1977. gads – Cietoksnī izbūvēts sliežu ceļa aplis, nodrošinot maršrutu Stropi — Cietoksnis.

Autobusu satiksmes attīstība

Līdzās tramvaju tīkla attīstībai nozīmīga loma bija arī autobusu satiksmei. Daugavpils autobusu parks tika dibināts 1945. gadā un kļuva par vienu no lielākajiem pasažieru pārvadātājiem reģionā. Uzņēmums nodrošināja sabiedriskā transporta satiksmi ne tikai pilsētā, bet arī apkalpoja 29 pilsētas, veicot 60 vietējos, 15 starppilsētu un 4 starptautiskos maršrutus, pārvadājot līdz 12,7 miljoniem pasažieru gadā.

Divu uzņēmumu apvienošanās un nākotnes attīstība

“Daugavpils satiksme” tika reģistrēts Uzņēmumu reģistrā 1991.gadā un līdz 2013.gada beigām nodrošināja pasažieru pārvadājumus ar tramvajiem. No 2014.gada 1.janvāra, pēc pilsētās autobusu līniju pārņemšanas no SIA “Daugavpils autobusu parks”, un, divu transporta uzņēmumu apvienošanas, uzņēmums sāka nodrošināt pasažieru pārvadājumus arī ar autobusiem.

Saskaņā ar Daugavpils pilsētas domes 2013.gada 12.decembra lēmumu Nr.615 AS "Tramvaju uzņēmums" nomainīja savu nosaukumu uz AS "Daugavpils satiksme". Daugavpils pilsētas dome 2013.gada 17.decembrī pieņēma lēmumu Nr.634 "Par sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Daugavpils autobusu parks" reorganizācijas uzsākšanu, nodalot Daugavpils pilsētas sabiedriskā transporta pakalpojumu daļu un pievienojot to akciju sabiedrībai "Daugavpils satiksme"".

Šī apvienošanās ļāva:

  • optimāli pārvaldīt resursus un samazināt izmaksas;
  • veicināt transporta modernizāciju un uzlabot pakalpojumu kvalitāti;
  • attīstīt videi draudzīgāku transportu, ieviešot elektriskos autobusus un modernizējot tramvaju līnijas.

2021.gada 1.oktobrī AS “Daugavpils satiksme” atbildības joma tika papildināta ar vēl vienu darbības veidu – pilsētas autostāvvietu apsaimniekošanu un pārvaldīšanu, jo reorganizācijas procesā uzņēmumam tika pievienots SIA “Parking D”. AS “Daugavpils satiksme” no 2022.gada 31.janvāra, savas atbildības robežās, veic arī šādus uzdevumus:

  1. ierīko un uztur Daugavpils pilsētas pašvaldībai piederošās maksas autostāvvietas, kas atrodas ielu sarkano līniju robežās;
  2. veic autostāvvietu uzstādīšanu, materiāli tehniskā stāvokļa regulāro uzraudzību un kontroli;
  3. veic regulārus autostāvvietu apkopes darbus, nodrošinot sanitāro tīrību;
  4. slēdz līgumus par tiesībām pastāvīgi lietot atsevišķu autostāvvietu;
  5. veic maksas autostāvvietu lietošanas noteikumu ievērošanas kontroli.

2023. gadā uzņēmums mainīja savu juridisko formu no akciju sabiedrības uz sabiedrību ar ierobežotu atbildību.

Daugavpils sabiedriskais transports ir piedzīvojis ievērojamas pārmaiņas – no pirmajiem tramvajiem līdz modernam, ilgtspējīgam un efektīvam pilsētas satiksmes risinājumam. SIA "Daugavpils satiksme" turpina attīstīt sabiedriskā transporta infrastruktūru, nodrošinot arvien ērtāku un zaļāku mobilitāti tās iedzīvotājiem.